من خبر داشتم و هنوز هم دارم که هیئاتی ایجاد شد که هیئت های قدیمی شهر و روستا و استان را کلاً نابود کرد، در برخی جاها کار به دعوا و جنجال کشید. تذکر هم به آنها دادم که شما باید به سیر و سلوک آنها بروید، احترام بگذارید، خواننده اش را، زمانش را.

گروه فرهنگی مشرق - رهبر معظم انقلاب در دیدار های مختلف تاکید بر هیئت شاخص داشته و دارند. لذا این روز ها "هیئت شاخص" دغدغه بسیاری از متولیان اجرایی و برنامه ریز هیئت در کشور شده است. هر کدام از این سازمان ها و ارگان‌های متولی، تعریفی از "هیئت شاخص" دارند اما آنانکه می توانند پاسخ بهتری بدهند کسانی هستند که در فضای واقعی هیئت بوده و هم با روحیه جامعه هیئتی آشنا هستند و هم خود یک هیئتی هستند!
 
به همین خاطر، برای تبیین بیشتر شاخص ها از نگاه رهبر انقلاب و درباره بومی سازی وچگونگی نحوه اجرا و پیاده سازی این شاخصه ها در هیئت ، توفیق شد تا به دیدار پیر غلام اهل بیت(ع)، استاد حاج منصور ارضی برویم و برای ساعتی پای صحبتش بنشینیم.
 
حاج منصور ارضي از جمله مداحانی است که جانش از محبت اهل‌بيت علیهم السلام و ولایت لبريز است، و علاوه بر اين كه احياي شعائر ديني را كه در بسياري منابر ترويج نمي‌شود، ترويج مي‌كند، پاسدار بقا، استمرار و اعتلاي هيأت‌هاي عزاداري اهل‌بيت علیهم السلام در جبهه انقلاب است، كه همانا رمز جاودانگي مذهب تشيع مي‌باشند.

آنچه مهم است نظر رهبر انقلاب است / ایجاد برخی هیئات باعث نابودی هیئت های قدیمی شد 
نظرش را در مورد هیئت شاخص پرسیدیم! گفت: هر چه رهبری بگوید! گفتیم: به عنوان یک ذاکر اهل بیت (ع) و بک استاد خبره این دستگاه، برای ما نظر معظم له را تشریح کنید...
 
لذا آنچه در ادامه می خوانید حاصل یک گفتگوی یک ساعته با این ذاکر آل الله (صلوات الله علیهم اجمعین) در موسسه قدیم الاحسان است.
 
یکی از مباحثی که مد نظر حضرت آقا بوده و در این چند سالی که ذاکرین و مادحین اهل بیت(ع) خدمتشان می رسند مطرح می کنند و هم در این فضا بالاخره یک عده، جریان دار این حرکت بوده اند، بحث "هیئت شاخص یا هیئت الگو" بوده است. از نظر شما، با توجه به سال ها تجربه، این هیئت شاخص چه تعریفی دارد؟

 
باید دقت کنیم که در این جنس از مسائل نظر خود آقا مهم است. البته هیئت را هم نمی شود دست زد. چون بخش بزرگی از آن می خواهند دینداری کنند و دینداری نشان مردم بدهند. وقتی درباره هیئت شاخص صحبت می شود قومیّت ها پیش می آید، جمعیت ها پیش می آید، تنوع سلایق داریم. نمی شود مثلا برای هر هیئتی برنامه ریزی کرد و بخواهیم حتما این بشود. مثلا هیئت رزمندگان که سالها دارد فعالیت می کند، برنامه می گذارد اما با این حال هنوز هم برای همه هیئت ها شاخص نیست. هرچند مدتی پیش، در صحبتی، مقام معظم رهبری خیلی کارهای این ها را خوب دانستند، این را هم انصافا نباید نادیده گرفت.
 
اولین شاخصه که هر هیئتی باید داشته باشد، این است که مورد نظر خدا و اهل بیت (ع) باشد. باید در هیئت حقوق دیگران یعنی هیئات دیگر، پایمال نشود و معرفة الله در آن هیئت بیشتر دیده شود.
 
از هر سن و طیفی، هر کسی می آید. یک وقت کسی هیئت می آید اما کارهایی هم می کند که خدا راضی نیست یا یک عیوبی دارد، در رفتارها و کردارها. ما که نمی توانیم همه را مهار کنیم. چون همه به سمت امام حسین (ع) می روند و راه امام حسین (ع) هم همان سمت خدا است.
 
آخرین شاخص هم این است؛ خروجی این هیئت به کجا ختم می شود؟ به نفسانیت و هواهای نفسانی؟ یا نه، دعوة الله است؟ در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:"الی الله تدعون و علیه تدلون".
 
مسیر هیئت اگر اینطور جلو برود، فرق می کند. "هیئتی" با این ویژگی ها کم هستند. ما هم که نمی توانیم اکثریت را که نواقصی دارند، حذف کنیم! بعضی ها هستند می آیند می گویند اینها مثلا باید حذف شوند، آنها باید فلان شوند. درحالی که اصلا در صنفشان نیست، در مسیرشان نیست، کار آنها هم نیست. به جای اینکه مثلا کاری انجام دهیم، می بینید تخریب می شود و تخریبش خیلی خطرناک است.
 
آیا ما می توانیم مشخص کنیم که مثلا این هیئت انقلابی و حزب اللهی است یا نه؟ این را آن خروجی که صحبتش را کردیم تعیین می کند.
 
ما وقتی می آییم کاری انجام دهیم، باید با اخلاص شروع کنیم. همه هیئتی ها، همه اقشارش، همه طبقاتش، از واعظ گرفته تا کسی که کیسه ی کفش به دست مردم می دهد، اگر در بین کار ریا شود، همه چیز خراب می شود و همه دعواها از همین جا شروع می شود. اختلافات اولش سلیقه ای است، بعدش حقیقت هیئت زیر سوال می رود. یک عده به هوای سلیقه خودش یک شعبه دیگر برای هیئت می زنند، این می شود هیئت سر خیابان، آن می شود هیئت ته خیابان. خودشان هم متوجه نمی شوند. آرام آرام کار می افتد دست یک سری افرادی که بانی هستند و آنها خط می دهند!
 
خب، نفسم هست دیگر، همه هم دارند. من خودم بیشتر از همه، هیچ کس به اندازه من نَفس ندارد. تا این را بخواهم سرکوب کنم، 50 سال طول می کشد آن هم اگر بتوانم و راه و رسمش را بفهمم.
 
کلام رهبری قولِ سلیم و سدید است، از سوی دیگر هیئات ولایتی هم کم نداریم، به نظر حضرتعالی رهنمودهای حضرت آقا عملیاتی و پیگیری می شود؟

 
شما باید برای عملیات آماده باشی. ما می بینیم که این رهنمودهای و شاخص هایی که حضرت آقا بیان می کنند، یک جایی جلوه می کند مثل 9دی. چون عملیات از درون شروع می شود. شهدای دفاع مقدس اول از درون عملیات انجام می دادند. اول بر خودش مسلط می شد، بعد بیرون غوغا می کرد.
 
شما نگاه کنید نیروهای نظامی، هر سال به شکل های مختلف چند مانور می دهند، خرج هم می کنند. این برای چیست؟ یک علت این است که تواناییشان اوج می گیرد. این اوجش در این است که خودشان هم نواقصشان را پیدا می کنند. این مانور ها در جلسات هیئت هم هست. مثل ماه محرم و صفر، ماه رمضان، ایام شادی و عید، ایام الله ما کم نداریم. در ایام الله هیئات مانور می دهند. اما خب به هرحال "إعملوا آل داوود و قلیل من عبادی الشکور"
 
برخی اوقات هم اختلاف سلیقه هایی پیش می آید در فضای هیئت، بین نظر بعضی از علما با شاخص هایی که حضرت آقا بیان می کنند. این مسئله را چطور ارزیابی می کنید؟
 
"کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم" . آقا نمی گویند حتماً این باید انجام شود، می گوید شما ارائه طریق بده، حال ممکن است انجام هم ندهند.
 
ببینید، وقتی باغستان می‌روید، می بینید گل خیلی زیاد است اما، اینها کنار هم زیبا می شود. گلها تحمل می کنند یکدیگر را، پس چرا ما تحمل نمی کنیم. اگر مردم بخواهند همه مثل هم عمل کنند دیگر همه جا گلستان می شود.
 
یعنی شما پیشنهادتان این است که تحمل کنیم؟
 
بله، یعنی نظراتی را آقا داده اند، حال یک نفر یک کار دیگر می کند، یک جای دیگر می رود یا مثلا در کربلا می بیند که طایفه ای پیرو شیخی هستند، می رود پیرو او می شود. تازه با شبکه او که معلوم نیست پولش از کجا می آید مصاحبه می کند، نظریه می دهد. همه شاخصه ها را نمی شود اجرا کرد. از 1000شاخصه 10 تا هم اجرا شود خوب است.
 
ما می آییم در ضوابط و اجرائیات هیئت میگوییم قرآن و احکام در آن باشد، فضایل و مناقب اهل بیت (ع) باشد. راه مان را نشان دادند. انسان جهنم هم که می خواهد برود خدا راه نشان داده در قرآن. از این جوانان که در این وادی نیستند، وقتی به ما می رسند، نمی شود بگویم چه کسی تو را به اینجا آورده! چه کسی تو را عاشق کرده! لازم نیست مثل طلا محک بزنیم. کافیست راه را نشانشان بدهیم.
 
خواننده ای، گوینده ای، صاحب هیئتی و.. هر مسئولت و وظیفه ای داری، مهم تر از همه این‌ها اینست که حقوق همدیگر را پایمال نکنیم.
 
من خبر داشتم و هنوز هم دارم که هیئاتی ایجاد شد که هیئت های قدیمی شهر و روستا و استان را کلاً نابود کرد، در برخی جاها کار به دعوا و جنجال کشید. تذکر هم به آنها دادم که شما باید به سیر و سلوک آنها بروید، احترام بگذارید، خواننده اش را، زمانش را.

آنچه مهم است نظر رهبر انقلاب است / ایجاد برخی هیئات باعث نابودی هیئت های قدیمی شد

اگر هیئت داری نماز می خواند، وقتی می گوید "مالک یوم الدین"، به این توجه دارد که خودش هم مالک نیست.خواننده، هیئت دار، هیئتی ها، مالک نیستند ولی مالک اشتر می توانند باشند! مالک خداست. "لا یملک لنفسه نفعا و لا ضرا و لا موتا و لا حیاتا و لا نشورا " بلند شدن و نشستنمان، ضرر و زیانمان هیچ چیزی دست ما نیست.

برای رسانه‌ها چه توصیه ای دارید؟
 
اما آنچه میخواهم به شما بگویم، شما برای چه سراغ این کار رفته اید؟ شما سایت زدید برای تخریب؟ برای اینکه نان و آبی در بیاورید؟نه!
 
برخی سایت ها هستند آنقدر تجسس می کنند، جامعه را به هم می ریزند، زندگی ها را به هم می زنند از همه مهمتر اعتماد مؤمنین را به هم می زنند، اینها همان شاخص ها هستند!
 
مواظب خودتان و اعمالتان باشید. به خدا دست کسی در کار است! یکباره با آبروی کسی بازی می کنند دیگر هم نمی شود جمعش کرد. می گوید من این خبر را شنیدم. خبر را که شنیدی یا نباید بزنی یا بروی بررسی کنی ببینی صحت دارد یا ندارد.
 
سایتی موفق است که با آبروی مردم بازی نکند و متاسفانه اکثریت سایت ها با آبروی مردم بازی می کنند. نمی دانم چطور می شود که راحت هر چیزی را می گویند. حتی اگر بعد از آن هم تکذیبش کنند دیگر آبروی طرف رفته است. اینجاست که مضرترین و ضرر کننده ترین افراد معلوم می شوند.
 
باز هم عرض می کنم، همه شاخصه ها در کلام آقا است. ممکن است این هیئت با آن هیئت تفاوت داشته باشد، یکی مردمش اخلاص بیشتری نشان بدهند، آلوده به دنیا نباشند، آن یکی هیئت، شاید کمی دنیا گرایی داشته باشد، اما هر چه است با همین هیئت هایی که مثلا ما خیال می کنیم که خوب هم نیستند، پرچم امام حسین(ع) بالاست. پرچم امام حسین(ع) بالاست و همه اهل بیت (ع) هم زیر آن هستند، پرچم امام حسین (ع) بالاست و دست هیچ خبیثی هم به آن نمیرسد.
 
انشالله موفق باشد.

*وارث*

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    منصور ارضی ماه شبهای مناجات رمضان ماست
  • یک محقق ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا مداحی مثل آقای ارضی در دوره زمانی حاضر کمیاب است اما باید برای آینده فکری کرد منصورهای اینده کجا هستند
  • یک محقق ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا مداحی مثل آقای ارضی در دوره زمانی حاضر کمیاب است اما باید برای آینده فکری کرد منشورهای اینده کجا هستند
  • امینی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    چشم دشمنات کور دوست داریم حاج منصور
  • افشین توحیدی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    کسانی که حاج منصور رو دوست دارن اندکن مداح باید سیاسی نباشه ...
  • سید حسین ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    این حرفت منو یاد حرف شجریان انداخت که میگفت هنرمند نباید سیاسی باشد اما خودش در فتنه 88 همه کاری کرد و حتی یک سرود حماسی برای فتنه گران خواند و در بی بی سی و ... کلی حرف زد و با گوگوش و صادق صبا و ... عکس گرفت و در نهایت گفت:ما 1400 ساله با اینها مشکل داریم... قضیه اینه! هنرمند، مداح و ... نمیتوانند سیاسی نباشند یعنی موضع نداشته باشند و اتفاقا همه شان سیاسی اند. قضیه آنست که آقایان توقع دارند همه ی هنرمندان و مداحان و ... "ضد نظام" و انقلاب و اسلام باشند و اگر درجایی از این مواضع دفاع کنند، داد آقایان در میآید. زنده باد حاج منصور ارضی زنده باد حامد زمانی زنده باد فرهنگ بسیجی زنده باد مقاومت
  • امینی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    به خدا ظرفیت میخواهد جمعیتی عظیم صدایت را گوش کنند و دوستدارت باشند و ... نشوی .. منصور نشد اما بقیه را نمیدانم...همین مداح اگر نبود معلوم نبود این جمعیتی که برای مناجات میروند کجا میرفتند
  • سلمان ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    مثل امام سجاد که مداح امام حسین بودن و بقیه ائمه که سیاسی نبودن. قرآن و اهل بیتو با این حرفات کوته فکر نشون نده همین که میگی سیاسی نباشن خودش بالاترین سیاسته اونوقت این حرف دلیلش چیه؟؟؟؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اگر عزاداری برای خدا است هیات قدیم و جدید دیگر چه صیغه ای است؟
  • محمد رضا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    سلام علیکم حاج منصور بزر گوار لطف فرمایید و به مداحانی که دستگاه امام مظلوممان حضرت حسین را به بازی گرفته اند وباسخره گرفتن عزاداریهاومجالس اهل بیت درپاره ای موارد جوانان عزیز ما را به گمراهی میکشانند تذکر شدید داده وآنان آگاه نمایید (نمونه) ....
  • محمد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    من حاج منصور خیلی دوست دارم واقعا با مناجاتهای حاج منصور انسان به خدا نزدیک میشودبه نظر من ایشان یک دونست
  • بابکی گاهی در ایران است ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    آقای ارضی شما خیلی دوست داشتنی هستید
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    فردی سخیفتر و بیسواد تر از منصور ارضی وجود ندارد که متاسفانه سایتهای مزخرفی چون شما از ایشان طرفداری میکنید
  • ناشناس ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    ممکنه بفرمائید شما در چه زمینه ای محقق هستید حتماً مداح شناس هستید
  • روح اله ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    شما یه شب ماه رمضون برم مسجد ارک بعد بگو اندکن یا نه...
  • محمد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    آن مردم هفت تير كشي نكنند تا رسانه ها با آبروي آنها بازي نكنند!!!
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    افشین خان خوبی؟ امام می گه اشک باید سیاسی باشه رهبر می گه هیئت ها باید سیاسی باشند جون من خوبی؟ عاشورا باید سیاسی باشه تا دوباره سر حسین زمانه بر نی نرود!
  • سيد از تهران ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    دين از سياست جداست كه مداح نبايد سياسي باشد ؟ رسول الله ولي مومنين حاكم نبود ؟ اميرالمومنين علي ولي الله حاكم نبود ؟ مداح و ذاكر هم مومن نيست نياز به سياست ندارد ! حتما شما مداح نميخواهيد مراد ميخواهيد ! لطفا كنيد يكسر به خانقا بزنيد! منظور شما دراويش صوفي مسلك بي دين است كه اعتقادي به سلوك و سيره حضرت علي ندارن و فقط از مولا ايمش را بلد شده اند و حتي نمازهاي واجب را هم نمي خوانند !
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    منصور حرفهای سیاسی درست و کاملی میزند اما گاهی کمی آش را شور میکند خواهش من از منصور عرشی عزیز این است که مقداری کمش کند اما قطعش نکند نصیحت ها زیبایش را
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    این حرف ها درست است اما انسان گاهی خطای زبانی میکند مداح و غیر هم ندارد
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    حیف از مداحی به این توانایی و عاشق خدا و اهل بیت و با مرام که گاهی زیاد صحبت میکند
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اكثريت مداحا هم همينطور!!!
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    به ویژگی های اصلی مد نظر، اینها را هم اضافه کنید: - در هیئت شاخص باید حق الناس رعایت شود. این حق الناس شامل کنترل سرو صدا، رفع محدویت رفت و آمد ساکنین محل، پارک نکردن وسایل نقلیه در کنار منازل و مسیرهای متعلق به مردم محل هم میشود. - استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بجای حضور انبوه موتورسواران که در تهران نشانه آلودگی و احیانا" رعایت نکردن قوانین راهنمایی است. - طولانی نکردن مراسم بویژه در شبها - ترویج فرهنگ عمومی و دینی از قبیل النظافه من الایمان
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    خاک بر ضد دین هایی که به مداحان اهل بیت توهین میکنند
  • یک کلام ختم کلام ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    هیچ کس تا حالا ندیده و نشنیده منصور عرشی برای مداحی پول طلب کند... والسلام
  • پویا ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    شما از بازی با آبروی مردم صحبت نکنید لطفا
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    چرا حاج منصور وبقیه که دوره احمدی نژاد با انتقادهای تند بر ان بزرگ مرد میتازیدند در برابر خیانتهای دولت تحقیر وتسلیم خفقان گرفته اند!!؟
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    lآخر زمان پر می شود از مداحان و چاپلوسان دروغین . امام صادق (ع)
  • جمالي ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    بيچاره كساني كه دين و اهل بيت -عليهم السلام- را در مداحي و مداحان ديده و مي بينند!
  • حسین ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    تا حالا چند تا مداح سراغ داری که آیت الله بهجت رحمه الله در موردشان چنین گفته باشه
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    حاجی خیلی دوست دارم دعا کن شهید بشم
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    از نفرتی که داری معلومه از ادب وشعور و لقمه حلال بویی نبردی...همیشه تاریخ امثال مثل شماها بوده اند ولی والعاقبه للمتقین
  • راشد ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    محمد جان.از اینکه نظر دادی تشکر می کنم.بهتره چند ماه دیگه به این مسئله رجوع کنی بعد می بینی موضوع چی بوده و از خدا و اهل بیت هم خجالت نکش که چرا بهتون زدی
  • حمید ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اونوقت حتما تو با این ادبت با سوادی ؟ نوکر امام حسین ع احترام داره , ان شاالله که بفهمی .
  • حامد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آدم خودش سخیف باشه دیگران رو مثل خودش می بیند
  • عبدالزهرا ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری یا لثارات الحسین ع
  • واقف ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    موافقم با این نظر. کسانی که حضرت زهرا سلام الله علیها را هم دوست دارند اندکند چون بیشتر به فکر عافیت و نفس اماره اند تا پیرو ی از وجود مبارک ایشان و...بیشتر دوست دارند دنبال نحله های فکری آبکی باشند.خدا عاقبت همه ما را بخیر کنه .
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حاج اقامون یه دونه باشه
  • واقعی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آرامشتو حفظ می کردی ونفس نمی کشیدی و نظر نمی دادی هم خودت راحتتر بودی هم تو اعصاب دیگران نمی پریدی
  • علی قلم ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    همچنین هیئتهای مذهبی...
  • یوسف ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    حاجی جان لطفا مانند زمان احمدی نژاد اگر نمی ترسید کمی در مورد آقای روحانی ,تیم اجرایی, تیم مذاکره کننده و.... روشنگری کنید (خواهشا سانسور نکنید حرفمو و به جریان آزاد خبری احترام بگذارید . در پناه حق موید و منصور باشید)
  • محمد ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اقای ناشناس حاج منصوردر هیت هفتگی صنف لباس فروشان ازدولت انتقاد کرد
  • فیاض ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    میگن نگاه کن ببین اگر دشمن ها ازت بد میگفتن بدون کارت درسته، حاج منصور کارش درسته ، شک داری این شاگردش حاج محمود کریمی هست دیدید چقدر بهش تهمت زدن
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آخر احمدی نژاد دیوار کوتاه بود.
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    هه هه هه ....
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    باهات خیلی موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس